Periode 1: 2002 - 2007 realistische olieverfschilderijen

Januari 2002, we waren net verhuisd en in deze periode zat ik niet zo lekker in mijn vel. Ik had besloten om mijn werk op te zeggen en mijn leven een periode te wijden aan onze kleine kinderen. Een van de eerste nachten, net nadat ik was gestopt met werken, kreeg ik een heldere droom. Ik droomde dat ik schilderde en in de droom werd ik opnieuw geboren. Ik werd wakker en dacht: schilderen!

Schilderen was de ruimtelijke stap die ik zette om mijn leven nieuwe vorm te geven... en het veranderde mijn leven. Een nieuwe deur opende zich.

Thuis in de woonkamer begon ik tussen de spelende kinderen als autodidact te schilderen. Vaak trok ik de natuur in, samen met de kinderen, of alleen. In de natuur vond ik de rust, de stilte en inspiratie. Niels maakte een paar maanden later een klein atelier voor me in onze berging, waar ik in rust kon werken. In dit atelier én  buiten in de natuur, heb ik de meeste olieverfschilderijen gemaakt.


Copyright voor mijn kunstwerken is wereldwijd geregistreerd bij U.S. Copyright Office

Periode 2: Energiestromen 

Ik had er een gewoonte van gemaakt om ’s avonds een moment te mediteren voordat ik naar bed ging. Zo leerde ik de dag loslaten en heerlijk inslapen. Op een avond in oktober (2005) kreeg ik tijdens een meditatie een oproep van een vrouw. Haar energiebeeld kwam helder naar voren en ze nodigde me uit om haar op te zoeken. Er was geen moment twijfel in me. Nog diezelfde avond besloot ik naar haar op zoek te gaan.

Het duurde een aantal maanden voor ik werkelijk samen met een vriendin op reis ging en na een bijzondere zoektocht vond ik haar. Ze was een Tibetaanse boeddhistische non in Nepal, Kathmandu. De ontmoeting raakte me in het diepst van mijn wezen. Een wit-gouden gloed ging door mijn lichaam en doordrong en omhulde alles. Een volkomen nieuwe beleving van mijn gevoelswereld en mijn waarneming in de Goddelijke essentie van Licht opende zich.

Langzaam begon deze vernieuwing te integreren in mijn dagelijkse leven… en begon ik me op een andere manier te uiten via het schilderen. Dit bracht me telkens opnieuw in de diepe stilte, de rust. Ik voelde me niet meer zo gehecht aan uiterlijke realistische vormen. Ik wilde deze periode rechtstreeks uit mijn gevoel schilderen wat ik op een dieper niveau innerlijk ervaarde. Ik kwam los van het denken... Ik begon de eerste intuïtieve schilderijen met olieverf te schilderen, maar werd overgevoelig voor de oplosmiddelen van de olieverf en dat maakte dat ik op acrylverf over stapte. Met de abstracte vormen kon ik harmonisch op gaan in de stroom.

Ik was gewend om positieve reacties te krijgen op mijn realistische schilderijen….. maar mijn omgeving begreep de verandering naar mijn abstracte werk in eerste instantie niet en ook het proces niet waar ik doorheen ging. Dat raakte me... ik wilde schilderen vanuit mijn innerlijke stroom. Om vanuit mijn diepe passie te blijven schilderen wilde ik liever geen concessies doen en mijn creatieve expressie aanpassen aan de wensen van de omgeving. Zo besloot ik door te blijven schilderen en een langere periode geen exposities te houden. Ik voelde de extase van geluk tijdens het schilderden en was blij dat er geen druk meer was om mijn werk te exposeren.  

Schilderen brengt in mij een transformerende kracht, waarbij alle spanning van mijn lichaam loslaat en ik verbinding voel met alles om me heen. Hoe ik tot bepaalde kleuren wordt aangetrokken en er bepaalde lijnen ontstaan, het gaat als in een stroom. Soms zijn daar herkenbare patronen, soms enkel abstracte. Ik volg de energie en stel me open. 

Deze periode van het creëren bracht in mezelf de ruimte naar de voorgrond van de mogelijkheden, de expansie die we als mens kunnen ervaren in de Goddelijke essentie van Licht. Hoe de materie gaat meebewegen en resoneert wanneer we ons op deze essentie afstemmen. Steeds opnieuw was alles een ontdekking...

Er waren ook momenten dat ik moeite had te begrijpen hoe we als het ware 'gevangen in illusie' leven op  aarde. Leven betekende voor mij vaak overleven... Nu ervaarde ik dat mijn wortels door meditatie dieper werden, alsof ik als een boom begon te groeien, met stevige volle takken. Maar alsnog voelde ik me soms overspoeld door emoties, door het geweld in deze wereld, door verdriet en angst. Als kind speelde ik graag buiten. Het liefst zat ik in de oude kastanje bij ons huis, waar niemand me zag. Opnieuw begon ik me in de natuur met bomen te verbinden, bij bomen te mediteren of op een lage tak te klimmen om rust toe te laten en mijn gedachten te analyseren. Voor mij is het een manier om een helende stroming te ervaren, tot rust te komen en de onvoorwaardelijke kracht van de natuur toe te laten, waardoor ik met de druk van het dagelijkse leven kan omgaan. Het schilderij, dat hieronder staat afgebeeld schilderde ik in 2010 om uitdrukking te geven aan deze gevoelens (1,22 x1,54m).

Het schilderij heeft twee zijdes: aan de ene zijde spreken mijn gevoelens en gedachten over de stroom van creatie, over seksualiteit, ontvangen en loslaten, aardse materie, de dualiteit tussen mannelijk en vrouwelijk; en aan de andere zijde verbeeld ik mijn krachten om staande te blijven en ervaar dat ik als een boom ben. In het stralende Licht van de Zon groeien mijn wortels steeds dieper en dieper. Net zo lang en diep tot ik de koestering van de Aarde ervaar en kan aanvaarden, vergeven en accepteren. In deze diepe koestering opent het kosmisch bewustzijn en verdwijnen emoties als sneeuw voor de zon en komt dualiteit tot eenheid.

Copyright voor mijn kunstwerken is wereldwijd geregistreerd bij U.S. Copyright Office

Periode 3: Innerlijk Licht en Geluk: Intuïtieve mandala's

De kinderen werden ouder en omdat de druk verdween om mijn werk te exposeren, kreeg ik meer ruimte om het schilderen te verdiepen de praktijk op te bouwen en me te richten op mijn spirituele ontwikkelingsproces.

Het schilderen werd steeds meer een manier om uitdrukking te geven aan mijn beleving van Licht en de kracht, die van het Licht uitgaat, als de beweging van de golven van energie. In deze periode reisden mijn ouders naar Australië en namen een boekje voor me van Aboriginal kunst. Ik werd er stil van...voelde de kracht die vanuit hun werk straalde. Ik voelde ook de herkenning en begreep dat schilderijen communiceren over energie. Vanaf die dag begon ik mijn eigen proces op een eigen vrijere manier waar te nemen en weer te geven. Het weergeven van de energiepatronen in kleuren gaf me een verdieping in het kijken naar mezelf, naar de wereld en de verbinding van eenheid. Ik kon nu voor mijn gevoel dieper uitdrukking geven aan dat gelukzalige gevoel, de ervaring van 'Bliss', dat waar geen woorden voor zijn.

De schilderijen die hieronder staan afgebeeld, zijn onderdeel van de serie Ananda, wat 'grootste vreugde of gelukzaligheid' en in het engels 'Bliss' betekent. 


 

 



 
Copyright voor mijn kunstwerken is wereldwijd geregistreerd bij U.S. Copyright Office

Periode 4: De krachten van de natuur

Door de jaren heen bleef ik ook zeeën, water en bomen schilderen. De kleuren, zoals ik ze ervaarde en weergaf in mijn abstracte werk drongen ook in deze schilderijen door naar de kern van het beleven van eenheid, de ultieme ervaring van Licht en in de kracht van de natuur vind ik dit steeds opnieuw terug. Ik herken patronen wanneer ik in de natuur ben, alsof mijn eigen lichaam in de natuur kan opgaan. Ik ervaar helderheid, intuïtieve en innerlijke afstemming en stroming als een natuurlijke kracht. Vanuit de beeldvorming van kleur, gevoel en innerlijke beleving ontstaat de basis voor een nieuw schilderij.

Soms schilder ik en weet nog niet wat er gaat ontstaan. Kijk ik later dan zie ik herkenbare patronen van stromend water, golven van de zee, wortels van bomen, bloemen, of bijvoorbeeld boomstammen. Deze werk ik dan verder uit en verdiep mijn beleving van gevoel in het schilderij. Zo krijgt ieder schilderij zijn eigen karakter, uitstraling en vorm.

In deze periode begon ik de sereniteit en realistische fijngevoelige energieën, als uitdrukkingen van de aarde en de natuur, te integreren in mijn abstracte werk.



Copyright voor mijn kunstwerken is wereldwijd geregistreerd bij U.S. Copyright Office

In de loop van de jaren heb ik op veel plekken geëxposeerd. Daarnaast is mijn atelier op afspraak open.

Expositieplaatsen:
Restaurant Onder de Linde in Bergen, Restaurant Studlers in Bergen, Hotel Breeburgh in Bergen, Hotel Joli in Bergen, Grote Ursula Kerk Warmenhuizen, Bejaardenhuis de Marke in Bergen, Atelier Dorpstraat 13 in Bergen, Kerk in Groet, De Berkeley in Bergen (toen heette het nog de Wijde Nes), Kunstcentrum in de oude brandweerkazerne in Bergen, Van Reenenschool Bergen, Atelier Hallstein Nes 19 in Bergen.

Hieronder een impressie.

Witte Kerkje in Groet

Kunstcentrum Bergen, in de oude Brandweerkazerne

De Berkeley aan de Nesdijk Bergen