Periode 1: 2002 - 2007 realistische olieverfschilderijen

Januari 2002, we waren net vanuit Alkmaar naar Bergen verhuisd. Ik liep vast in mijn leven en ik besloot mijn werk op te zeggen en mijn leven te wijden aan onze kinderen. Die eerste nacht, net nadat ik was gestopt met werken, kreeg ik een heldere droom. Ik werd wakker en dacht: schilderen!

Schilderen was de ruimtelijke stap die ik zette om mijn leven nieuwe vorm te geven... en het veranderde mijn leven! Een nieuwe deur opende zich. Heel vaak ging ik samen met de kinderen de natuur in en liet me inspireren. Thuis in de woonkamer begon ik, tussen de spelende kinderen, te schilderen en niet veel later kreeg ik mijn eerste atelier in onze berging. In deze periode heb ik bijna alle olieverfschilderijen gemaakt.


Periode 2: Innerlijk Licht en Geluk: Intuïtieve mandala's

Ik kon een periode moeilijk inslapen en had er een gewoonte van gemaakt om ’s avonds een moment te mediteren voordat ik naar bed ging. Zo leerde ik de dag loslaten en heerlijk slapen. Op een avond in oktober (2005) kreeg ik tijdens een meditatie een oproep van een vrouw. Haar energiebeeld kwam helder naar voren en ze nodigde me uit om haar op te zoeken. Hoewel ik nooit eerder zoiets had meegemaakt, was er geen moment twijfel in me. Nog diezelfde avond besloot ik naar haar op zoek te gaan.

Na een bijzondere zoektocht, vond ik haar. Ze was een Tibetaanse boeddhistische non in Nepal, Kathmandu. De ontmoeting raakte me in het diepst van mijn wezen. Een wit-gouden gloed ging door mijn lichaam en doordrong en omhulde alles. Een volkomen nieuwe beleving van mijn gevoelswereld en mijn waarneming van de Goddelijke essentie in Licht opende zich.

Deze ervaring was zo openend en ontwakend voor mij dat ik jaren nodig had om het te begrijpen. Langzaam begon deze vernieuwing te integreren in mijn dagelijkse leven.

Ik ervaarde dankbaar dat ik onderdeel was van een gezin, maar het bracht ook verwarring. Gelukkig was er een basis van liefde en begrip….. De tegenstrijdigheden, innerlijke doolhoven voelde ik zo diep, dit maakte me erg onzeker. In de natuur bracht ik graag vele uren door.

Met betrekking tot het schilderen voelde ik me niet meer zo gehecht aan uiterlijke realistische vormen. Ik wilde deze periode rechtstreeks uit mijn gevoel schilderen wat ik beleefde in mezelf en wat ik op een dieper niveau innerlijk ervaarde. Ik kwam meer los van het denken... Ik begon de eerste intuïtieve schilderijen met olieverf te schilderen, maar werd overgevoelig voor de oplosmiddelen van de olieverf en dat maakte dat ik op acrylverf over moest stappen. Gevoelsmatig begon ik meer abstract te schilderen en te onderzoeken wat ik met het materiaal kon. Zo gaf ik me over om harmonisch op te gaan in de stroom en intuïtief te gaan schilderen.

Ik was gewend om positieve reacties te krijgen op mijn realistische schilderijen….. maar mijn omgeving begreep de verandering in eerste instantie niet en ook het proces niet waar ik doorheen ging. Dat raakte me diep... 

Ik wilde schilderen vanuit mijn innerlijke stroom en diepe passie en ik wilde liever geen concessies doen en mijn creatieve expressie aanpassen aan de wensen van de omgeving. Zo besloot ik door te blijven schilderen en geen exposities meer te houden. Ik voelde de extase van geluk steeds dieper tijdens het schilderden en was blij dat er geen druk meer was om mijn werk te exposeren.  

Een deel van de schilderijen die hieronder staan afgebeeld zijn onderdeel van de serie Ananda, wat 'grootste vreugde of gelukzaligheid' en in het engels 'Bliss' betekent. 


Periode 3: Energiestromen 

De kinderen werden ouder en omdat de druk verdween om mijn werk te exposeren, kreeg ik meer ruimte om het schilderen te verdiepen de praktijk op te bouwen en me te richten op mijn spirituele ontwikkelingsproces.

Het schilderen is zo diep verbonden met het proces waar ik doorheen ben gegaan dat het een manier is geworden voor me om uitdrukking te geven aan wat ik voel en ervaar en waar ik geen woorden voor heb. Het is voor mij een transformerende kracht, waarbij alle spanning van mijn lichaam loslaat en ik verbinding voel met alles om me heen. Hoe ik tot bepaalde kleuren wordt aangetrokken en er bepaalde lijnen ontstaan. Soms zijn daar herkenbare patronen, soms enkel abstracte. Ik volg de energie en stel me open. Daardoor is voor mij elk schilderij een beleving van overgave, passie en dankbaarheid. In deze periode schilderde ik vooral de bewegende energiestromen, zoals ik ze ervaarde in mijn lichaam en om me heen.


Periode 4: De krachten van de natuur

In deze periode is abstract schilderen weer samengekomen met realistische beelden uit de natuur. Ik herken patronen wanneer ik langere tijd in de natuur ben, alsof ik naar mijn eigen lichaam kijk en ik in de natuur kan opgaan. Ik ervaar helderheid en innerlijke afstemming als een soort natuurlijke kracht. Soms schilder ik en weet nog niet wat er gaat ontstaan. Kijk ik later dan zie ik herkenbare patronen van stromend water, golven van de zee, wortels van bomen, bloemen, of bijvoorbeeld boomstammen. Deze werk ik dan verder uit en verdiep mijn beleving van gevoel in het schilderij. Zo krijgt ieder schilderij zijn eigen karakter, uitstraling en vorm.