Selecteer de taal

Voor bezichtiging kunt u terecht in Bergen in Hotel Joli, of in Restaurant Studlers, ook kunt u op afspraak mijn atelier bezoeken. Heeft u interesse om een schilderij te kopen? Neem dan contact met me op via de mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Kunstperiode 1: 2002 - 2007 realistische olieverfschilderijen

Mijn werk als autonoom en autodidactisch kunstenaar begon in januari 2002 met een droom. We waren net verhuisd en na de geboorte van ons tweede kindje zat ik niet zo lekker in mijn vel. Ik smachtte ernaar om meer naar mijn hart te luisteren en op een dag besloot ik om mijn reguliere werk bij een logistiek adviesbureau op te zeggen en mijn gevoel te volgen... Eén van de eerste nachten, net nadat ik was gestopt, kreeg ik een heldere droom. Ik droomde dat ik schilderde en in de droom werd ik opnieuw geboren. Ik werd wakker en dacht: schilderen!

 

 

Schilderen was de ruimtelijke stap die ik zette om mijn leven nieuwe vorm te geven... en het veranderde mijn leven. Een nieuwe deur opende zich. In de woonkamer, tussen de spelende kinderen, begon ik met olieverf op linnen te schilderen. Vaak trok ik de natuur in, samen met de kinderen, of alleen en in de natuur vond ik de rust, stilte en inspiratie waar ik naar zocht.

 

 

Niels, mijn partner, hielp me met het opspannen van het linnen, zodat ik de gewenste maat voor de schilderijen kon maken en er kwam een klein atelier in onze berging. In dit atelier en buiten in de natuur, heb ik de meeste olieverfschilderijen van deze periode gemaakt. 

 

Copyright voor mijn schilderijen is wereldwijd geregistreerd bij U.S. Copyright Office

Kunstperiode 2: 2007 tot 2011/12 Energiestromen 

Ik had er een gewoonte van gemaakt om ’s avonds een moment te mediteren voordat ik naar bed ging. Zo leerde ik de dag loslaten en heerlijk inslapen. Op een avond in oktober (2005) kreeg ik tijdens een meditatie een oproep van een vrouw. Haar energiebeeld kwam helder naar voren en ze nodigde me uit om haar op te zoeken. Er was geen moment twijfel in me. Nog diezelfde avond besloot ik naar haar op zoek te gaan.

Het duurde een aantal maanden voor ik werkelijk samen met een vriendin op reis ging en na een bijzondere zoektocht vond ik haar. Ze was een Tibetaanse boeddhistische non in Nepal, Kathmandu. De ontmoeting raakte me in het diepst van mijn wezen. Een wit-gouden gloed ging door mijn lichaam en doordrong en omhulde alles. Een volkomen nieuwe beleving van mijn gevoelswereld en mijn waarneming in de Goddelijke essentie van Licht opende zich.

 

 

Langzaam begon deze vernieuwing te integreren in mijn dagelijkse leven… en begon ik mijn gevoel op een andere manier te uiten via het schilderen. Dit bracht me telkens opnieuw in de diepe stilte, de rust. Ik voelde me niet meer zo gehecht aan uiterlijke realistische vormen. Ik wilde deze periode rechtstreeks uit mijn gevoel schilderen wat ik op een dieper niveau innerlijk ervaarde. Ik kwam meer los van het denken... Ik begon de eerste intuïtieve schilderijen met olieverf te schilderen, maar werd overgevoelig voor de oplosmiddelen van de olieverf en dat maakte dat ik op acrylverf over stapte. Met de abstracte vormen kon ik harmonisch op gaan in de stroom.

 

 

In deze periode leerde ik mijn volledig gerealiseerde Yogameester Prema Baba Swamiji kennen. Door Zijn reikende hand kon ik me verder ontwikkelen en mijn connectie met het Licht en de Goddelijke wereld verdiepen. Deze periode bracht daardoor de ruimte naar de voorgrond van de mogelijkheden, de expansie die we als mens kunnen ervaren in de essentie van Licht. Hoe de materie gaat meebewegen en resoneert en wat dat in ons lichaam innerlijk in beweging brengt.

Wanneer we spiritueel inzichten krijgen en innerlijk groeien gaat ook het lichaam naar een hoger energieniveau, wat soms overprikkeling geeft en wat tijdelijk aanpassingen vraagt in bijvoorbeeld voeding door een gevoelige spijsvertering. Soms kwamen er oude lagen van emoties los, die ik moest verwerken. Stap voor stap groeit het innerlijk vuur van de celverbranding naar een hoger niveau, dan komt alles weer in evenwicht. Dat gaat niet altijd vanzelf. Steeds opnieuw was het een zoektocht en alles een ontdekking...

 

 

Er waren momenten dat ik moeite had te begrijpen hoe we als het ware 'gevangen' in illusie leven op aarde... Ik voelde me dan overspoeld door emoties, door het geweld van deze wereld, door verdriet en angst. Vanaf de eerste periode had ik mijn schilderijen op veel plekken geëxposeerd, maar op mijn nieuwe werk reageerden mensen heel anders. Ik kreeg een afwijzing van een commissie voor een expositie waar ik het jaar ervoor nog voor gevraagd was... Na die afwijzing besloot ik mijn werk voor een langere tijd onder te brengen in een opslag, dat gaf me innerlijke rust en de ruimte om meer naar binnen te richten.

Mijn wortels begonnen zich door meditatie te verdiepen en het voelde alsof ik als een boom begon te groeien, met stevige volle takken. Als kind speelde ik graag buiten. Het liefst zat ik in de oude kastanje bij ons huis, waar niemand me zag. Nu ik meer naar binnen begon te keren werd ik me weer opnieuw bewust van de kracht van bomen en intuïtief begon ik me weer met bomen te verbinden. Ik mediteerde vaak lange tijd in de natuur, bij bomen en ook bij de zee, om de rust en innerlijke stilte te ervaren. De natuur gaf me ruimte om dieper naar binnen te keren, mijn gedachten te analyseren en transformaties toe te laten. Door de onvoorwaardelijke kracht, de stilte en de schoonheid van de natuur toe te laten, kon ik met de druk van het dagelijkse leven leren omgaan. Het schilderij, dat hieronder staat afgebeeld schilderde ik in 2010 om uitdrukking te geven aan mijn gevoelens van innerlijke tweestrijd tussen mijn hoofd en mijn hart (1,22 x1,54m).

Het schilderij heeft twee zijdes: aan de ene zijde spreken mijn gevoelens en gedachten over de stroom van creatie, over seksualiteit, ontvangen en loslaten, aardse materie, de dualiteit tussen mannelijk en vrouwelijk; en aan de andere zijde verbeeld ik mijn krachten om staande te blijven en ervaar dat ik als een boom ben. In het stralende Licht van de Zon groeien mijn wortels steeds dieper en dieper. Net zo lang en diep tot ik de koestering van de Aarde ervaar en kan aanvaarden, vergeven en accepteren. In deze diepe koestering opent het kosmisch bewustzijn, emoties verdwijnen als sneeuw voor de zon en alle dualiteit komt tot eenheid, tot de eenheid van Licht en Liefde.

 

Copyright voor mijn schilderijen is wereldwijd geregistreerd bij U.S. Copyright Office

Kunstperiode 3: 2011 tot 2017 Ananda, Innerlijk Licht en Geluk

 

 

De kinderen werden ouder en er kwam steeds meer ruimte om te schilderen. Mijn schilderijen groeiden mee met mijn beleving van Licht en ik kreeg ingevingen om mijn ervaringen van energie op nieuwe manieren in expressie te brengen. Hoewel Prema Baba in deze periode vooral op de achtergrond aanwezig was, bleef zijn energie, en de inzichten die ik van Hem had ontvangen, voor mij en mijn schilderijen een grote rol spelen. Door de vrije abstracte expressie kon ik uitdrukking geven aan de innerlijke vreugde die ik voelde, waar geen woorden voor zijn. De schilderijen die bij deze periode staan afgebeeld, zijn onderdeel van de serie Ananda, wat 'grootste vreugde', 'gelukzaligheid' of in het engels 'Bliss' betekent.

 

 

De energiepatronen in punten en kleuren verbeelden bewegingen en gevoelens van expansie. Ik ervaarde een verdieping in het kijken naar mezelf, naar de wereld. Ik begon de verbinding van eenheid tussen innerlijk en uiterlijk dieper te ervaren en daarbij ook de innerlijke stromen en de kracht van beweging in golven van energie. 

 

 

Het schilderij hieronder heet "Onuitputtelijke Bron".
Het schilderij is van 2014 en ik maakte het, zoals al mijn schilderijen, uit de losse hand. Het schilderij is 1,22m breed en 1,19m hoog.

 

In deze periode leerde ik, na een visioen bij Lake Siskiyou in Mount Shasta, ook Moeder Amma kennen. Moeder Amma heeft me, met haar grote compassie en voorbeeld, geholpen in mijn spirituele proces om vergevingsgezind te zijn, dieper naar binnen te keren, oude emoties op te lossen, en ze heeft het vuur in mijn spijsvertering weer nieuw leven in geblazen.

 

Mijn yogameester Prema Baba was deze periode meer op de achtergrond aanwezig, alles wat ik van hem heb geleerd verinnerlijkt en verdiept zich. Ik begin meer verbindingen waar te nemen en de lagen in energie, kleur en uitstraling en ik leer kosmisch helderder waar te nemen.

 

Copyright voor mijn schilderijen is wereldwijd geregistreerd bij U.S. Copyright Office

Kunstperiode 4: 2016 tot 2020 De krachten van de natuur

Door de jaren heen bleef ik ook zeeën, water en bomen schilderen. De kleuren, zoals ik ze ervaar en weergeef in mijn abstracte werk dringen in deze schilderijen door naar de kern van het beleven van eenheid, de ultieme ervaring van Licht. In meditatie en in de natuur vind ik dit steeds opnieuw terug. Ik herken patronen wanneer ik in de natuur ben, en ervaar een zachtheid, een subtiliteit, waarin mijn lichaam in de resonantie van de natuur opgaat. 

In deze periode begon ik de sereniteit en realistische fijngevoelige energieën, als uitdrukkingen van de aarde en de natuur, dieper te integreren in mijn abstracte werk. Ik begon ook de innerlijke drang weer te ervaren om mijn werk te exposeren. Stap voor stap haalde ik de schilderijen van periode 2, 3 en 4 terug uit de opslag om ze klaar te maken voor expositie. Na het uitkomen van mijn boek "Zee van Licht" hangt mijn werk weer bij verschillende exposities en is te bezichtigen in mijn atelier op afspraak.

Hieronder zie je een deel van mijn werk uit de twee series: "The Spirit of Water" en "The Earthly Elements".

 

Serie: The Spirit of Water

In water vind ik de grote energiestroom, als een open helderheid, een opwellende, intuïtieve stroom. Wanneer ik me innerlijk afstemming voel ik in deze natuurlijke stroming de innerlijke kracht, het Licht en de stilte, de voedende Bron.  Vanuit deze inspiratie vormden gevoel en innerlijke beleving deze nieuwe schilderijen.

 

 

Soms schilder ik en weet nog niet wat er ontstaat. Kijk ik later dan zie ik herkenbare patronen van stromend water, golven van de zee, wortels van bomen, bloemen, of bijvoorbeeld boomstammen. Deze werk ik dan verder uit en verdiep mijn beleving van gevoel in het schilderij. Zo krijgt ieder schilderij zijn eigen karakter, uitstraling en vorm.

Serie: The Eartlhy Elements


Copyright voor mijn schilderijen is wereldwijd geregistreerd bij U.S. Copyright Office

In de loop van de jaren heb ik op veel plekken geëxposeerd. Daarnaast is mijn atelier op afspraak open.

Expositieplaatsen:
Restaurant Onder de Linde in Bergen, Restaurant Studlers in Bergen, Hotel Breeburgh in Bergen, Hotel Joli in Bergen, Grote Ursula Kerk Warmenhuizen, Florida hotel Zota Beach unieke kleine expositie als onderdeel van de groep "Future Self", Bejaardenhuis de Marke in Bergen, Atelier Dorpstraat 13 in Bergen, Kerk in Groet, De Berkeley in Bergen (toen heette het nog de Wijde Nes), Kunstcentrum in de kazerne in Bergen, Van Reenenschool Bergen, Atelier Hallstein Nes 19 in Bergen.

Hieronder een impressie.

Witte Kerkje in Groet

Kunstcentrum Bergen

Berkeley aan de Nesdijk Bergen (toen nog: de Wijde Nes)

Realistische en abstracte Kunst van Marieke Krista Engelbregt